تانزانیت چیست؟
تانزانیت یکی از پرفروش ترین سنگهای گوهری در بازار است.تشخیص سنگ آکوامارین با توجه به اینکه فقط در دهه 1960 شناخته شد، این موضوع تعجب آور است زیرا تمام سنگهای رنگی پرفروش دیگر قرن ها شناخته شده اند. این رنگ آبی منحصر به فردش است که با بیشتر مردم در مورد آن محبوبیت پیدا کرده و در آینده این محبوبیت بیشتر هم میشود.
تانزانیت (Tanzanite) نامی تجاری است که برای اولین بار توسط Tiffany & co برای نمونه های با کیفیت گوهری کانی زوئیزیت با رنگ آبی استفاده شده است. تیفانی می توانست این مواد را با نام معدنی ” زوئیزیت آبی” بفروشد ، اما آنها فکر می کردند نام “تانزانایت” باعث افزایش علاقه بیشتر مشتری به آن و آسانتر روانه بازار میشود. نام “تانزانیت” به آن رو به این سنگ داده شده زیرا تنها ذخایر شناخته شده تجاری تانزانایت جهان که از اهمیت تجاری برخوردار است در شمال کشور تانزانیا است. این نام منعکس کننده منبع جغرافیایی محدود گوهر است. این معادن همگی در مساحتی در حدود هشت مایل مربع در تپه های مرلانی (Merelani)، در نزدیکی پایه کوه کلیمانجارو و شهر آروشا قرار دارند.
اگرچه تقریبا همه سنگهای قیمتی معروف جهان صدها سال شناخته شده و مورد استفاده قرار گرفته اند ، اما تا دهه 1960 تانزانیت در مقادیر تجاری کشف نشده است. پس از مدت کوتاهی از آن زمان، به دومین گوهر آبی محبوب پس از یاقوت کبود تبدیل شد. این افزایش سریع محبوبیت عمدتاً با تبلیغ تیفانی و رنگ آبی زیبای تانزانیت انجام شد. تانزانایت به دلیل محبوبیت روزافزون ، در ماه دسامبر سال 2002 به عنوان سنگ ماه تولد مدرن دسامبر معرفی شد.
تبلیغات تیفانی در مورد این سنگ
در سال 1967 ، هنگامی که اولین تانزانیت تراشیده و برای بازار آماده شده بود ، جواهرفروشان و عموم مردم چیزی از این گوهر نمی دانستند. آنها هرگز رنگ آبی آن را ندیده بودند و نام آن را نشنیده بودند. برای معرفی جهان به تانزانیت ، تیفانی و شرکت یک برنامه آموزش عمومی را راه اندازی کردند.
تیفانی مواد آموزشی را تهیه کرد که باعث می شد مصرف کنندگان از گوهر آگاه شوند ، و آنها موارد لازم را برای کمک به جواهر فروشان در فهم ، بازاریابی و توضیح ویژگی های آن برای مشتریان خود تهیه کردند. هنگامی که یک سنگ قیمتی جدید و قبلاً ناشناخته وارد بازار می شود ، هر شخصی که در خرید و فروش است ، باید قبل از وقوع معاملات ، آموزش ببیند.